Buffels bergen ook laatste 2 locomotieven

Het is de bemanning van de Leopard 2 bergingstank gelukt om na de eerste, ook de andere 2 bij Barendrecht verongelukte locomotieven te bergen. Deze loodzware treinstellen lagen op elkaar en vrijwel klem onder het viaduct waar het spoor de rijksweg A15 kruist. Hierdoor waren de voertuigen niet van bovenaf bereikbaar voor een kraan.

Majoor der mariniers Henk Vegelin, Officier Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond, is bijzonder te spreken over de inzet van de bergingstank en de samenwerking met de verschillende civiele partijen. “We hebben een hele goede beurt gemaakt. Defensie heeft een subtiel stukje werk laten zien. Daarnaast was de hele operatie gewoon een schoolvoorbeeld van goede civiel-militaire samenwerking.”

Behoedzaam

Om beschadiging van het viaduct te voorkomen, moest de bergingstank Buffel de laatste treinen, van respectievelijk 82 en bijna 150 ton, zeer behoedzaam onder het viaduct vandaan trekken. Hiervoor tilde de aanwezige kraan de tank tot vrijwel onder het viaduct. De allereerste locomotief was afgelopen zaterdag ook vanaf het spoor, maar van enige afstand weggetrokken. Ook werden er 2 locomotieven aan de achterkant van de tank gekoppeld als tegenwicht.

Gestut

Voordat de nu bereikbare rode locomotief kon worden weggesleept, moest de achterste en zwaarste locomotief worden gestut. Deze zwarte locomotief lag namelijk half op de rode. Nadat een draagbalk was geplaatst, trok de Buffel de rode locomotief zondagochtend om 04.00 uur onder het viaduct vandaan. De laatste, zwarte locomotief kon pas maandagmorgen worden geborgen, nadat de Leopard de losgerukte wielstellen onder het voertuig vandaan had gemanoeuvreerd. Het 150 ton zware gevaarte werd vanaf de stutten op een nieuw onderstel geplaatst en afgevoerd.

Veiligheidsofficieren

Defensie was, naast de inzet van de Leopardtanks, ook via de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond betrokken bij de afwikkeling van het treinongeval. Om een soepele samenwerking te garanderen, zijn crisis- en rampenbestrijders georganiseerd in landelijk verdeelde veiligheidsregio’s. Zodoende werden donderdagavond, direct na het ongeval, naast brandweer, politie en de andere betrokken partijen ook 3 veiligheidsofficieren van Defensie gealarmeerd. Onder hen een vrijwillige militair van de Nationale Reserve.

Zaken doen

De grote waarde van Defensiedeelname aan de veiligheidsregio’s wordt bevestigd door majoor Willem Buiting, ook een Officier Veiligheidsregio: “Wij worden direct mee gealarmeerd, wat je een enorme operationele voorsprong geeft. De inzet van Defensie ligt heel formeel vast en eerlijk gezegd, kijk ik met verbazing naar het niveau van civiel-militaire samenwerking dat we hier hebben bereikt. Wij zijn tijdelijk onder civiel gezag geplaatst, maar op deze manier kunnen we prima zaken doen.”