Bekendmaking resultaten Spoedaanpak

Bij de eerste tien opgeleverde projecten van de Spoedaanpak is de filedruk met gemiddeld 65% afgenomen. Door de versnelde aanleg van extra rijstroken is zo’n 60 miljoen economische besparing bereikt. Dat maakte minister Schultz van Haegen bekend op 16 mei, bij de oplevering van het verbrede traject A28 Zwolle-Meppel.

In totaal zijn eind deze maand 16 projecten klaar van de 28 projecten die gestart zijn. De belofte was: 10 projecten klaar en 30 projecten gestart. Dankzij de Spoedaanpak is gemiddeld per project een jaar tijdwinst geboekt. ‘Met de Spoedaanpak halen we Nederland van de handrem’, aldus de minister. Ze wees er wel op dat we voor een betere bereikbaarheid op langere termijn onze complete infrastructuur (weg, spoor en water) ook efficiënter moeten gaan benutten.

Dames en heren,

Een wegstation van het Wegendistrict Zwolle van Rijkswaterstaat. Met uitzicht op de A28. Een gebouw van waaruit elke dag weer keihard gewerkt wordt aan bereikbaarheid en veiligheid. Is er een betere locatie denkbaar voor dit evenement…

Het is vandaag een bijzondere dag voor deze regio. En voor de regio’s Arnhem, Amsterdam en Utrecht.

En het is óók een bijzondere dag voor Nederland. Want we kijken vandaag naar de resultaten van een nationale krachtsinspanning om Nederland weer in beweging te krijgen.

De Spoedaanpak is een begrip. U kent allemaal onze ambitie: 30 spades de grond in en 10 geknipte linten in mei 2011. In totaal wordt 560 kilometer aan fileknelpunten aangepakt. Het is vandaag 16 mei 2011. Dus u heeft er recht op te weten waar we staan.

Daarover straks meer. Eerst wil ik iets zeggen over de regio Zwolle.

We vieren vandaag het gereedkomen van de verbreding van de A28 Zwolle – Meppel, over een afstand van zo’n 20 kilometer. Dit is één van de dertig spoedprojecten.

Zwolle is een stad met 80.000 arbeidsplaatsen. En het scharnierpunt tussen noord en de rest van Nederland. De A28 is ‘de Poort naar Noord’. Elke dag passeren hier meer dan 100.000 auto’s en vrachtwagens. Voorheen was dit het grootste fileknelpunt van Noord-Nederland. In de spits was het bijna elke dag raak. Onacceptabel.  Slecht voor ons milieu. Slecht voor onze economie, en dus voor onze banen.

Met een extra reguliere rijstrook in beide richtingen hebben we de zaak weer vlot getrokken.

Er is hier de afgelopen tien maanden heel hard gewerkt. Alle lof voor de eendrachtige samenwerking tussen de betrokken gemeenten en provincies, de aannemer, het bedrijfsleven in de regio, de politie en Rijkswaterstaat. U heeft er samen voor gezorgd dat we vandaag dit resultaat kunnen vieren en dat de overlast voor weggebruikers het afgelopen jaar binnen de perken is gebleven.

We markeren vandaag nog meer mijlpalen.

Want behalve dit project, ronden we vandaag nog twee spoedaanpakprojecten af. En wel in de regio Amsterdam.

Dat zijn:

  1. A1 Watergraafsmeer-Diemen.
  2. A1/A6 Diemen-Muiderberg-Almere Stad West.

De automobilist tussen Amsterdam en Almere heeft nu in de spits de beschikking over een extra rijstrook in beide richtingen. Daardoor wordt de reistijd in de spits op dit traject gemiddeld genomen gehalveerd. Dat haalt de druk op korte termijn van de ketel in deze razend drukke regio.

Zoals u weet werken we ook aan een structurele oplossing voor de langere termijn voor Amsterdam-Almere. Maar dankzij de Spoedwet kan er nú al goed worden doorgereden.

In totaal zijn er van de 30 projecten nu 13 klaar.

Dat zijn er 3 méér dan we hadden voorzien voor mei 2011. Er wordt dus volop geleverd. En mei is nog niet voorbij…  Ik heb goede hoop dat we deze maand ook de spitsstrook op de A2 van Urmond naar Maasbracht kunnen openen.

En de spitsstroken op de A4 tussen Badhoevedorp en Nieuwe Meer en de A10 tussen Nieuwe Meer en Amstel. Dat zou het totaal op 16 brengen.

Terwijl het ene project wordt afgerond, gaat het andere van start. Op drie trajecten zijn we onlangs met het werk begonnen.

Dat zijn de volgende drie:

  1. A28 Utrecht- Amersfoort. Dat is de snelweg waar we nu naast staan, maar dan een stuk naar het zuiden.
  2. A27 Lunetten-Rijnsweerd.
  3. A12 Waterberg-Velperbroek (ten noorden van Arnhem). Daar gaan we naar 2x3 rijstroken en leggen we meteen een nieuwe fiets- en voetgangerstunnel aan en een dassentunnel.

Met deze drie komt de teller op 28 gestarte projecten.

We hadden er 30 voorzien. Ik ga het niet mooier maken dan het is: 2 projecten zitten nog in de pijplijn.

Voor de A2 tussen Den Bosch en Eindhoven zijn heel goede ideeën naar voren gekomen uit de inspraakrondes. Naar aanleiding daarvan kiezen we voor een extra kwaliteitsslag. Die heeft vooral betrekking op de geluidwerende voorzieningen.

Ook bij spoedaanpakprojecten is zorgvuldigheid een vereiste.

Ik vind het belangrijk dat infrastructuur goed is ingepast in de omgeving en dat het voor mensen in de buurt prettig blijft. Volgens mij kan het tussen Den Bosch en Eindhoven nog net een slagje beter, en daarvoor nemen we nu enkele maanden meer.

Uit de ervaringen tot nu toe blijkt dat onze spoedaanpakprojecten ‘Raad van State-proof’ zijn. Een uitzondering is het project A1 ’t Gooi. Om precies te zijn gaat het daar om één beroepsgrond. Een geluidsonderzoek moet over. En dat betekent dat de bouwers deze maand nog niet aan de slag kunnen.

Overigens: voor de A2 Den Bosch-Eindhoven blijft de planning van oplevering staan (2013). De weggebruiker daar heeft er dus geen last van dat we wat later beginnen. Voor de A1 ’t Gooi is het helaas onwaarschijnlijk geworden dat de oplevering volgens planning (dus nog dit jaar) zal plaatsvinden.

Maar zoals ik al zei: over de hele linie liggen we voor op schema, want 13 van de 30 projecten zijn inmiddels klaar.

Wat levert de Spoedaanpak ons nu op?

De totale balans kunnen we natuurlijk nog niet opmaken, want we zijn nog volop bezig. Maar er valt al wel het nodige te zeggen.

Ten eerste: de filedruk in Nederland neemt af.

De Verkeersinformatiedienst meldde vorige week dat er in de eerste vier maanden van dit jaar ruim 16 procent minder files stonden dan in dezelfde periode vorig jaar. De ANWB kwam al eerder met soortgelijke berichten.

De economische situatie en het mooie weer spelen volgens de ANWB mee. Maar, meldt de ANWB grootmoedig, het ligt ook aan ‘de verbeterde infrastructuur’.

We merken óók dat er iets ten goede veranderd is aan de reacties die we binnenkrijgen van burgers. Adhesiebetuigingen zijn tamelijk zeldzaam bij de overheid. Maar de laatste tijd krijgen we zelfs fanmail binnen! “Ik huil tranen van blijdschap en dat hebben jullie voor elkaar gekregen. Elke dag rijd ik over de A9 van Alkmaar naar Schiphol Oost. Ik rijd nu in 35 minuten naar mijn werk waar het er eerst 75 waren. U heeft met uw spitsstroken mijn kwaliteit van leven simpelweg verbeterd.”

Aldus een mevrouw uit Noord-Holland.

Wat is er te zeggen over de winst die we tot nu toe concreet hebben geboekt?

Als we kijken naar de 16 projecten die eind mei klaar zijn, dan hebben we gemiddeld per project bijna een jaar tijdwinst geboekt ten opzichte van de planning van vóór de spoedaanpak (juni 2008).

Dat betekent dat de weggebruiker een jaar eerder kan doorrijden.

Dit traject, tussen Zwolle en Meppel, behoort tot de uitschieters. De versnelling bedraagt zo’n anderhalf jaar.

We weten allemaal dat files onze economie forse schade berokkenen. Als we de verbeterde doorstroming bij de eerste tien opgeleverde projecten vertalen in ‘economische besparing’, komen we uit op een bedrag van circa 60 miljoen euro per jaar.

Nog afgezien van de economische besparing door verminderde filedruk die we bereikt hebben met de versnelling (eenmalig ook zo’n 60 miljoen euro).

Gemiddeld is de filedruk op de eerste tien opgeleverde projecten met 65% gedaald. In totaal ruim 3,4 miljoen voertuigverliesuren minder.

Met de Spoedaanpak halen we Nederland dus van de handrem.

Dankzij snellere procedures.

Dankzij efficiënt werken, waarbij we zoveel mogelijk parallel schakelen en het kwaliteiten van de markt optimaal gebruiken.

En vooral dankzij de gedrevenheid van al die mensen die zich een slag in de rondte werken om het allemaal voor elkaar te krijgen. Bij de bouwers, bij de gemeenten, bij Rijkswaterstaat.

Bouwen alléén is niet voldoende om de bereikbaarheid in Nederland op langere termijn te verbeteren. We zullen onze complete infrastructuur (weg, spoor en water) ook efficiënter moeten gaan benutten. Daar werken we aan, samen met het bedrijfsleven.

Maar bouwen helpt ons wel verder. Dat laten de resultaten van vandaag zien.

Vandaag draag ik dit traject en de andere spoedaanpakprojecten over aan de weggebruiker. Aan ú.

Ik hoop dat ze uw leven een beetje mooier maken. Dat ze de druk wat van de ketel halen in uw dagelijks werk. En dat ze bijdragen aan nieuwe kansen op groei en ontwikkeling.

Dank u wel.